WYCIECZKA ŚLADAMI MARCINA LUTRA

W dniach od 28 do 30 czerwca braliśmy udział w wycieczce chórowo-parafialnej „śladami reformatora Marcina Lutra”. Po nocnym przejeździe, w piątek rano rozpoczęliśmy zwiedzanie od zamku Wartburg gdzie Luter ukrywał się jako rycerz Jerzy i tłumaczył Biblię na język niemiecki. Następnie udaliśmy się do Erfurtu gdzie zwiedziliśmy zakon augustianów, do którego to wstąpił młody Marcin Luter, kościół w którym przyjął święcenia kapłańskie oraz stare miasto z wzgórzem katedralnym, zabytkowe kamieniczki, synagogę, pozostałości mykwy, a także słynny Most Kramarzy nad rzeką Gerą. Następnie udaliśmy się na kolację i nocleg do Dessau.

Dzień drugi to przejazd do Eisleben – miejsca narodzin i śmierci Lutra – zwiedzanie domu, w którym Luter przyszedł na świat, kościoła św. Piotra i Pawła, w którym Reformator został ochrzczony oraz św. Andrzeja, gdzie wygłosi swoje cztery ostatnie kazania, a także domu w którym zmarł. Następnie udaliśmy się do Wittenbergi gdzie zwiedziliśmy wspaniałą, robiącą niesamowite wrażenie panoramę autorstwa Yadegarda Asisi. Następnie spacerowaliśmy po przepięknym starym mieście podziwiając między innymi pomniki Marcina Lutra i Filipa Melanchtona oraz dom Melanchtona i malarza Łukasza Cranacha.

Dzień trzeci rozpoczęliśmy od mini nabożeństwa, a następnie powróciliśmy do Wittenbergi, by zwiedzić dom Katarzyny i Marcina Lutrów kościół zamkowy do drzwi którego Marcin Luter 31 października 1517 roku przybił swe Tezy, kościół miejski z wspaniałym ołtarzem autorstwa Łukasza Cranacha, w którym spoczęły zwłoki Lutra i Melanchtona. Następnie udaliśmy się do Torgawy, miasta narodzin Katarzyny von Bora, żony Lutra, gdzie zwiedziliśmy kaplicę zamkową, katedrę oraz starte miasto z domem Katarzyny von Bora. Pełni wrażeń ruszyliśmy w drogę powrotną do Cisownicy. Dla wszystkich byłą to niezwykle przyjemna i pouczająca wycieczka.